Критеријум оцењивања ученика – Техника и технологија и Информатика и рачунарство
Наставни предмети:
Техника и технологија (V, VI, VII и VIII разред основне школе)
Информатика и рачунарство (V, VI, VII и VIII разред основне школе)
Елементи оцењивања су:
-
усвојеност образовних садржаја;
-
примена знања;
-
активност ученика.
Ученик у току школске године може добити оцене на основу:
-
активности на часу
-
усменог испитивања
-
израде техничких цртежа
-
израде практичних радова
-
израде презентација
-
паноа, реферата, семинарских радова
-
целокупног изгледа радне свске
-
практичног рада на рачунару
-
теста
-
активности везане за припреме и учешће на такмичењима
-
повезивање теоријских знања са практичним радом и свакодневним животом.
Коначна оцена из предмета Техника и технологија се добија на основу четри типа оцена:
-
усмено одговарање
-
техничко цртање
-
рад на рачунарима(дигитални део)
-
практичан рад
Практични радови вреднују се на основу :
-
примене мера заштите на раду
-
сложености рада
-
прецизности преношења мера са цртежа на материјал
-
самосталности израде рада од стране ученика
-
прецизност израде делова и завршне обраде
-
правилног коришћења различитих алата и прибора
-
функционалности направљеног предмета (модела, макете)
-
естетске вредности рада
-
мотивисаности ученика током израде рада
-
практични радови се раде искључиво на часу,уколико наставник не дефинише другачије
Техничко цртање се оцењује на основу:
-
сложености цртежа
-
правилне употребе правила цртања(котирање,паралелност и нормалност линија,размера,употребе врсте линија)
-
технички цртеж подразумева да је ученик самостално нацртао цртеж, а не прецртао цртеж
Петнаестоминутне провере знања не морају бити унапред најављене. Резултате петнаестоминутне провере наставник уписује у педагошку свеску, а за извођење оцене су неопходне најмање две такве провере.
-
колико је предвиђен, тест у предмету Техника и технологија као и Информатика и рачунарство биће оцењен по следећим критеријумима:
Ученик који на писменој провери оствари бар 85% од укупног броја поена, не може бити оцењен оценом мањом од 5. Ученик који на писменој провери оствари бар 70% од укупног броја поена, не може бити оцењен оценом мањом од 4. Ученик који на писменој провери оствари бар 55% од укупног броја поена, не може бити оцењен оценом мањом од 3. Ученик који на писменој провери оствари бар 30% од укупног броја поена, не може бити оцењен оценом мањом од 2.
а) Усмено одговарање
Одличан (5) |
Врло добар (4) |
Добар (3) |
Довољан (2) |
Недовољан (1) |
- примењује знања, |
- познавање и разумевање |
- самостална |
- присећање делова |
- неусвојена већина |
укључујући и методолошка, у |
свих наставних садржаја |
репродукција научених |
садржаја или основних |
садржаја, често и до нивоа |
сложеним и непознатим |
скоро у потпуности |
садржја уз мању помоћ |
појмова уз помоћ |
препознавања |
ситуацијама; самостално и на |
- поседује развијену |
наставника |
наставника |
- неусвојеност кључних |
креативан начин објашњава и |
способност анализе и |
- поседовање |
- делимично памћење и |
појмова |
критички разматра сложене |
синтезе садржаја |
способности анализе |
репродукција научених |
- непостојање потребних |
садржинске целине и |
- делимични повезује |
садржаја |
садржаја, али без примера |
предзнања за усвајање |
информације; процењује |
усвојено градиво са |
- делимично повезивање |
-слабија активност на часу |
нових садржаја, вештина и |
вредност теорија, идеја и |
другим сличним |
усвојеног знања са |
и у усвајању садржаја |
навика |
ставова; |
садржајима |
сличним садржајем |
- изостаје повезивање |
- ретка спремност за |
- бира, повезује и вреднује |
- примењује садржај, |
- примена садржаја са |
садржаја унутар предмета |
исказивање знања, умења |
различите врсте и изворе |
углавном. без гршке уз |
мањим грешкама уз |
- чини грешке и неуочава |
и вештина |
података; |
давање наставникових |
давање наставникових |
их |
- пасивност и |
- аргументује решења, ставове |
примера |
примера |
-несамосталност у раду, |
незаинтересованост на |
и одлуке; |
- заинтересованост за |
- исправљање грешака |
тражење и прихваћање |
часу |
- решава проблеме који имају |
наставне садржаје уз |
уз наставникову помоћ |
помоћи и савета |
- недостатак интереса за |
и више решења, вреднује и |
активност на часу |
- слабија активност на |
|
стицањем нових знања, |
образлаже решења; |
- самостално уочавањеи |
часу |
|
чак и уз велико залагање |
- континуирано показује |
исправљање грешака |
- коришћење једног |
|
наставника |
заинтересованост и |
- примена усвојених |
извора знања (уџбеника |
|
|
одговорност према |
знања и вештина у новим |
или записа у свесци) |
|
|
сопственом процесу учења, |
ситуацијама уз постицај |
|
|
|
уважава препоруке за |
-коришћење различитих |
|
|
|
напредовање и реализује их. |
извора знања уз постицај |
|
|
|
б) Раду тиму
Одличан (5)
-Ученик је посебно
мотивисан, креативан,
одговоран у раду, поштује
друге, редован у
извршавању обавеза;
-даје креативне примедбе
и предлоге;
-
поштује правила рада; -у презентовању је јасан, тачан и уме да искаже суштину; -уочава битно и разликује га од небитног;
-зна добро да организује и води рад у групи; -има високо развијено критичко мишљење.
Врло добар (4)
-мотивисан је и редовно
извршава задатке;
-решава проблеме
користећи научне
садржаје,
-поштује правила рада
-подржава рад групе и
потстиче их на рад;
-поуздан, марљив и
одговоран;
-презентује тачне податке.
Добар (3) |
Довољан (2) |
Недовољан (1) |
-у подели задатака групе |
-ради на нивоу присећања; |
-незаинтересован за рад, |
потребна помоћ |
-у групи почиње да ради |
омета друге; |
наставника; |
на интервенцију |
-потстицање и помоћ га не |
-за рад потребна |
наставника; |
мотивишу на рада; |
помоћ,постицај и |
-задатак не завршава и има |
-не поштује правила |
усмеравање; |
грешака; |
понашања у групи; |
-спор и непрецизан у |
-површан у раду и |
-тражи пуну пажњу и |
презентацији; |
поштовању правила; |
индивидуалан приступ. |
-теже исказује своје |
-углавном је пасиван у |
|
мишљење; |
групи. |
|
-није самосталан, прати |
|
|
друге; |
|
|
-научено градиво |
|
|
примењује погрешно; |
|
|
-делимучно поштије |
|
|
правила рада. |
|
|
в) Уопштени критеријуми оцењивања
Одличан (5)
потпуно самостално остварује циљеве и задатке са свих претходних нивоа, као и већину напредних захтева и врло је мотивисан у свом раду
Врло добар (4)
самостално савладава захтеве са свих претходних нивоа, као и део напредних захтева, мотивисан је у свом раду
Добар (3)
самостално савладава захтеве са претходних нивоа, као и већи део захтева средњег нивоа, просечно је ангажован у свом раду
Довољан (2)
тек уз помоћ наставника савладава захтеве основног нивоа, просечно је ангажован и мотивисан у свом раду
Недовољан (1)
ни уз помоћ наставника не савладава захтеве са основног нивоа, није ангажован и мотивисан у свом раду
Актив наставника Технике и технологије и Информатике и рачунарства
Део из Правилника о оцењивању ученика у основној школи:
„Ученик се оцењује на основу усмене и писмене провере постигнућа и практичног рада, као и на основу активности и резултата рада, а нарочито: излагања и представљања (изложба радова, резултати истраживања, модели, цртежи, постери, дизајнерска решења
-
др.), учешћа у дебати и дискусији, писања есеја, домаћих задатака, учешћа у различитим облицима групног рада, рада на пројектима, збирке одабраних ученикових продуката рада - портфолија, у складу са програмом предмета. Постигнуће ученика из практичног рада, огледа, лабораторијске и друге вежбе, уметничког наступа и спортске активности оцењује се на основу примене учениковог знања, самосталности, показаних вештина у коришћењу материјала, алата, инструмената и других помагала у извођењу задатка, као и примене мера заштите и безбедности према себи, другима и околини, у складу са програмом предмета. Распоред писмених провера постигнућа, односно писмених задатака и писмених провера дужих од 15 минута, уписује се у дневник и објављује се, за свако одељење, на огласној табли школе, односно на званичној интернет страни школе, најкасније до краја треће наставне недеље у сваком полугодишту. Број писмених провера је ограничен, тако да може да се обави само једна дневно, а две у наставној недељи. У циљу постизања озбиљнијег и одговорнијег односа ученика према усвајању знања, провера постигнућа ученика обавља се на сваком часу, а ученик, у току часа, може да буде само једанпут оцењен за усмену или писмену проверу постигнућа...“
Наставник – праћење наставе, постигнућа ученика и сопственог рада
-
Планира различите начине праћења и вредновања рада и напредовања ученика
-
Прати и вреднује постигнућа ученика, примењујући, објективно, јавно, континуирано и подстицајно оцењивање, дајући потпуну и разумљиву повратну информацију ученицима о њиховом раду.
-
Прати и процењује различите аспекте учења и напредовања, користећи различите технике евалуирања.
-
Прати и вреднује ефикасност сопствених метода на основу ученичких постигнућа.
-
Прати и вреднује постигнућа ученика у складу са индивидуалним способностима ученика, примењујући утврђене критеријуме оцењивања.
-
Прати и вреднује примену инструмената за праћење и анализирање рада у односу на напредовање ученика.
-
Континуирано прати и вреднује ученичка постигнућа користећи поступке вредновања који су у функцији даљег учења.
Наставник треба да:
-
прецизно формулише активности ученика током процеса учења,
-
да прецизно формулише своје активности током процеса подучавања,
-
да ефикасно прати процес учења и подучавања,
-
да објективније вреднује постигнућа ученика,
-
да помери усмереност са реализације садржаја на промишљање сопствене праксе која доприноси остваривању исхода.
-
да даје ученику јасну слику шта се од њега очекује и омогућавају му да прати сопствени напредак у учењу.
Планира различите начине праћења и вредновања рада и напредовања ученика
Прати и вреднује постигнућа ученика, примењујући, објективно, јавно, континуирано и подстицајно оцењивање, дајући потпуну и разумљиву повратну информацију ученицима о њиховом раду.
Прати и процењује различите аспекте учења и напредовања, користећи различите технике евалуирања.
Прати и вреднује ефикасност сопствених метода на основу ученичких постигнућа.
Прати и вреднује постигнућа ученика у складу са индивидуалним способностима ученика, примењујући утврђене критеријуме оцењивања.
Прати и вреднује примену инструмената за праћење и анализирање рада у односу на напредовање ученика.
Континуирано прати и вреднује ученичка постигнућа користећи поступке вредновања који су у функцији даљег учења.
Процењује потребе ученика за додатном подршком у учењу.